Artrose - Få smertelindring med fysioterapi

03.06.2024

Artrose er av de vanligste leddsykdommene. Ved artrose brytes brusken i leddet ned, og etterhvert vil også tilstøtende benvev, leddkapsel og muskulatur kunne påvirkes. Forandringene i leddet kan føre til smerter, stivhet og redusert bevegelighet. De vanligste leddene å få artrose er knær, hofter og fingerledd, men tilstanden kan komme i alle kroppens ledd.

Hva er symptomer ved artrose?

Symptomene og alvorlighetsgraden av dem vil variere fra person til person. Her er noen av symptomene som kan oppstå:

• Smerter, spesielt ved oppstart av bevegelse og etter bevegelse. Etterhvert kan smertene bli av mer verkende karakter og oppstå også om natten.

• Leddstivhet og tap av bevegelighet. Spesielt kan man føle at det er stivere om morgenen før man få begynt å bevege seg.

• Hevelse og ømhet rundt leddet.

• Muskelsvakhet rundt leddet ettersom man bruker det mindre på grunn av smerter.

• Ved langtkommen artrose kan man oppleve å kjenne beinpåleiringer som små "klumper" rundt leddet.

Hvordan kan fysioterapi hjelpe?

Fysioterapi spiller en nøkkelrolle ved artrose. Her er noe av det fysioterapeuten kan hjelpe deg med:

• Øvelser for å styrke muskulaturen rundt leddet, øke bevegeligheten, redusere belastningen på det aktuelle leddet og redusere smerte.

• Manuelle teknikker for å øke bevegelighet i leddet og lindre smerte.

• Hjelp og råd for vektnedgang.

• Råd og veiledning rundt aktivitetstilpasning og hvordan du kan leve best mulig med tilstanden

Fysioterapi kan i mange tilfeller være med på å unngå, eller utsette, tiden til en eventuell operasjon. Det anbefales derfor å forsøke opptrening før vurdering av kirurgi.

Ta det første steget mot en mer smertefri hverdag ved å bestille en fysioterapikonsultasjon i dag. Sammen utvikler vi en plan som passer dine behov og hjelper deg å oppnå bedre livskvalitet.