Trykkbølge - Behandle seneplager effektivt

22.07.2024

Plantarfacitt, tennisalbue, golfalbue, jumpers' knee, akilles- og rotatorcufftendinopati er diagnoser som er velkjente og som mange har hørt om. Kanskje har du opplevd å ha det selv?

Men hva er egentlig disse diagnosene, og hvordan kan de behandles?

Fellesnevneren for disse diagnosene er at de er tendinopatier. Tendinopati er et bredt begrep som sier noe om skade eller overbelastning i senevevet, med eller uten medfølgende betennelsestilstand (hhv. tendinitt/tendinose). Dette kan gi smerter, stivhet og redusert bevegelighet. Tendinopati kan komme som et resultat av akutt eller langvarig overbelastning, plutselig økning i fysisk aktivitet, dårlig teknikk eller som resultat av andre tilstander og diagnoser.

Fysioterapeuten behandler tendinopatier ved bruk av forskjellige metoder, deriblant øvelser, tøyninger, massasje og trykkbølge.

Trykkbølge er et apparat som gir effekt gjennom å påføre trykkbølger gjennom vevet som behandles. Disse trykkbølgene gir et mekanisk stimuli som kort fortalt er med på å øke blodstrømmen til vevet og dermed bidrar til å få senen tilbake til en mer normal tilstand og gir smertelette.

Trykkbølge kan være noe ubehagelig underveis i behanldingen, men behanldingen er kortvarig (ca 5min) og gir effekt opp til 3 måneder etter siste behanlding. Det anbefales generelt 4-6 behandlinger for tendinopatier. Behandlingen gjøres i kombinasjon med andre teknikker og øvelser.

Ønsker du å teste ut trykkbølge?

Bestill time i dag for å finne ut om dette kan være noe for deg og få bukt med plagene én gang for alle!

Din helse er det viktigste målet